Project omschrijving

Mulligan

Brian Mulligan (Nieuw Zeeland) heeft een behandelmethode ontwikkeld voor klachten aan gewrichten, wervelkolom en spieren.  Deze methode kan een onderdeel zijn van uw therapie. Het wordt door een groot aantal fysio- en manueel therapeuten in Nederland gebruikt om pijnvrij te kunnen bewegen.

Mulligan wordt toegepast bij alle klachten die ontstaan zijn door een ‘positiefout’ of een ontsporing van het gewricht. U kunt het zien als een laatje dat een beetje scheef zit, waardoor het niet lekker loopt. De therapeut laat u, met het gewricht in de juiste positie, een beweging ongeveer tien keer herhalen waardoor het gewricht weer beter beweegt en het normale bewegingspatroon wordt hersteld.

McKenzie

De McKenzie Methode, ook bekend als Mechanische Diagnose en Therapie (MDT),  is een internationaal geprezen methode voor onderzoek en behandeling bij pijn aan de wervelkolom en ledematen, en is ontwikkeld door fysiotherapeut/kinesitherapeut Robin Anthony McKenzie. Naast het verhelpen van de klachten op de korte termijn is de methode tevens preventiegericht, zodat de klachten ook op de lange termijn wegblijven. De methode is gebaseerd op wetenschappelijk onderbouwde principes die al meer dan 30 jaar in alle internationale richtlijnen voor manuele- en oefentherapie worden gebruikt

Dankzij de McKenzie methode kunnen patiënten met rug- en nekpijn specifieker en efficiënter behandeld worden. De methode kenmerkt zich door specifieke oefeningen die patiënten in staat stelt zijn/haar klachten zelf te behandelen. De combinatie van erkend advies op basis van de wetenschappelijk bewijs, specifiek patiënt gerichte oefeningen, en de mogelijkheid om als patiënt de oefeningen zelf uit te voeren, maakt de Mckenzie methode uniek en effectief.