Medical taping is een bepaalde manier van tapen waarmee spieren en/of gewrichten worden ondersteund in hun functie. Bij normaal tapen wordt de bewegingsvrijheid van een bepaald gewricht verkleind. Ook komt er een grotere druk op de huid. Bij medical taping is dat juist niet de bedoeling. De theorie achter deze methode is dat spieren niet alleen nodig zijn voor beweging, maar ook belangrijk zijn voor lichaamstemperatuur, bloed- en lymfecirculatie. De tape die wij gebruiken is van elastisch katoen met een anti-allergische kleeflaag en waterresistent, dus douchen en/of zwemmen is gewoon mogelijk.

Wanneer medical taping?

U kunt medical taping in meerdere gevallen gebruiken. Medical taping kan slappe spieren weer op spanning brengen, maar kan ook gespannen spieren weer rust geven. Bij sportblessures kunt u medical tape krijgen voor het verminderen van vocht en ontstekingen of bij overbelasting. Het kan ook worden gebruikt voor het ondersteunen van je gewrichten. Sporters tapen bijvoorbeeld hun knie voor extra ondersteuning. Tot slot wordt medical tape ook wel eens gebruikt bij houdingsproblemen.

Denk bijvoorbeeld aan:

• Voet- en hielpijn (o.a. hielspoor en achillespeesklachten)
  • Pijnlijke scheenbeenspieren (shinsplints)
  • Knieklachten (o.a. osgood schlatter)
  • Rugklachten (o.a. ischias, hernia)
  • Schouderbeperkingen
  • Tennis- en golfelleboog
  • Carpaaltunnelsyndroom
  • Gezwollen gewrichten na bijvoorbeeld een verzwikking

De kosten voor de tape zijn voor eigen rekening.